امروز

جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱

اداره توسعه و پشتیبانی سیستمهای آمورشی

 

شرح وظایف و­فعالیت­های اداره پشتیبانی و­توسعه سیستم­های آموزشی

بخش مدیریت سیستم­های آموزشی

مدیریت فنی و­پشتیبانی سیستم­های آموزشی دانشگاه شامل سیستم مدیریت آموزشی دانشگاه و سایر سامانه­های تحت پوشش آن به شرح زیر:

  • سیستم مدیریت آموزش دانشگاه (هم آوا)
  • سیستم مدیریت مالی دانشجویان
  • سیستم ارزیابی اساتید
  • سیستم مدیریت ابلاغ آموزشی و حق التدریس اساتید
  • سیستم بایگانی الکترونیک پرونده­های دانشجویان
  • سیستم حضور غیاب اساتید و دانشجویان تحت عنوان برنامه جامع موبایل استاد
  • سیستم پروپوزال­ها و پایان نامه­های دانشجویی
  • سیستم مدیریت درخواست­های دانشجویی
  • سامانه­های تحت وب اساتید، دانشجویان و پذیرفته شدگان جدید(ثبت نام اینترنتی، ثبت نمرات توسط اساتید از طریق وب ، انتخاب واحد و حذف و اضافه اینترنتی)
  • تبدیل اطلاعات سازمان سنجش و آماده سازی سیستم ثبت نام اینترنتی دانشجویان ورودی جدید
  • نظارت بر عملکرد بخش­های زیرمجموعه سیستم­های آموزشی دانشگاه
  • برنامه­ریزی و نظارت بر عملکرد سیستم مدیریت آموزش دانشگاه و سایر سامانه­های تحت پوشش
  • آموزش مستمر کاربران در اجرا و بهره برداری از سامانه­های آموزشی دانشگاه

رئیس اداره: آقای سیدجمال میرقاسمی               

 بخش داده پردازی و فرابری اطلاعات آموزشی

  • تعریف اطلاعات پایه سیستم هم­آوا شامل اطلاعات رشته­های تحصیلی، سرفصل دروس و کاتالوگ رشته
  • نظارت و کنترل مستمر بر عملکرد سیستم هم­آوا از نظر ثبت صحیح وضعیت­های آموزشی برای وضعیت تحصیلی دانشجویان، دروس، نمرات، و نیمسالهای تحصیلی توسط دانشکده­ها و­ارائه بازخورد به دانشکده­ها جهت رفع اشکالات سیستم
  • ثبت وضعیت­های خاص برای دانشجویان، نیمسال­های تحصیلی، نمرات و دروس بر اساس احکام صادره کمسیون موارد خاص و شورای آموزشی دانشگاه
  • بررسی کارنامه فارغ التحصیلی دانشجویان و ثبت وضعیت فارغ التحصیلی برای دانشجویان به تفکیک مقاطع تحصیلی
  • تهیه کارنامه فارغ التحصیلی و ثبت آن در سبا
  • چاپ و آماده سازی کارنامه دانشجویان برای استفاده جلسات کمسیون موارد خاص، ستاد شاهد، و شورای آموزشی دانشگاه
  • نظارت و کنترل بر ورود نمرات توسط اساتید
  • ثبت نمرات تک لیست­(معرفی به استاد، پروژه، پایان نامه، مساله مخصوص، امتحان جامع، و . . . )، جامانده و گزارش نشده
  • ثبت نمرات دروس تطبیقی دانشجویان تغییر رشته و انتقالی

10-ثبت نمرات دروس مهمانی

11-ایجاد شماره دانشجویی برای دانشجویان تغییر رشته

12-ثبت و اصلاح مشخصات دانشجویان در سیستم هم­آوا در صورت تغییر و یا وجود اشکال در اطلاعات

13-تهیه و ارسال آمارهای مورد نیاز حوزه معاونت آموزشی و سایر بخش های دانشگاه

 کارشناس: خانم ناهیده رحمانی            شماره تماس: 04432755287  داخلی:116

بخش امور مالی آموزش و حق التدریس اساتید

الف) سیستم مالی هم­آوا

1-تعریف کدهای شهریه و مبالغ شهریه به تفکیک مقاطع تحصیلی، ورودی، دوره­(روزانه، شبانه، پردیس) در سیستم مالی هم­آوا

2- تعریف شهریه­های خاص برای دانشجویان روزانه که از یک ترم خاص به بعد با حکم کمسیون شهریه­پرداز      می­شوند

3- بررسی کارنامه مالی دانشجویان فارغ التحصیل، با توجه به آیین نامه­های آموزشی برای مقاطع تحصیلی مختلف و تایید فرم تسویه حساب در صورت عدم وجود بدهی

4- تهیه نامه استرداد شهریه برای دانشجویان واجد شرایط استرداد شهریه

5- کنترل عملکرد سیستم مالی هم­آوا از نظر پرداختی­های دانشجویان و رفع مغایرت­های احتمالی با بانک با همکاری حسابدار حوزه معاونت آموزشی

6- کنترل بدهکاری­ و مانده حساب دانشجویان و ارائه گزارش به دانشکده­ها جهت وصول مطالبات

کارشناس: آقای حمید محمدی      شماره تماس: 04432755287    داخلی: 124

ایمیل:  ha.mohammadi@urmia.ac.ir

 

ب) سیستم مدیریت حق التدریس و ابلاغ های آموزشی

1- انجام تنظیمات سیستم مدیریت حق­التدریس شامل تعریف اطلاعات پایه اساتید، اطلاعات پایه اساتید در نیمسال، فرمول های محاسبه حق التدریس، جدول ظرایب تعداد دانشجو، پست های سازمانی و . . .

2- نظارت و کنترل بر تنظیم قراردادهای حق التدریس تنظیم شده اساتید در دانشکده­ها از نظر اعمال صحیح آیین نامه­ها و قوانین حق التدریس

3- ارائه بازخورد به مسوولین آموزش دانشکده ها در صورت وجود اشکال در تعاریف اطلاعات پایه دروس، ظرفیت ها و ارائه دروس در نیمسال، سهم اساتید دروس مشترک، و . . .

رئیس اداره: آقای سیدجمال میرقاسمی               

 

واحد اسکن(سیستم بایگانی الکترونیک پرونده های دانشجویان و هیات ممیزه دانشگاه(سبا))

  • مدیریت سیستم سبا از نظر مدیریت کاربران، گروه های کاربری، تعیین سطوح دسترسی به اسناد، پیکربندی سیستم و قفسهبندی پرونده­ها
  • اسکن اسناد فیزیکی پرونده­های دانشجویان در حال تحصیل و ثبت در سبا( تاییدیه­های تحصیلی برای مقاطع مختلف، معافیت نظام وظیفه، کارت شرکت در آزمون، مدارک تحصیلی، و . . .)
  • دریافت اسناد و مدارک و مکاتبات مربوط به دانشجویان از سیستم مکاتبات اداری و ثبت آنها در سبا
  • اسکن پرونده های دانشجویان ورودی جدید و ثبت در پرونده الکترونیکی دانشجویان
  • انتقال اسناد الکترونیکی دانشجویان تغییر رشته و ثبت در پرونده الکترونیکی جدید
  • اسکن اسناد و مدارک دانشجویان در مرحله فارغ التحصیلی و ثبت در سبا
  • پشتیبانی و توسعه سیستم هیات ممیزه دانشگاه

کارشناس: آقای سالار محمدزاده    شماره تماس: 32755287   داخلی: 122

بخش شبکه و سخت افزار

  • نگهداری و پشتیبانی شبکه و رایانه­های حوزه معاونت آموزشی
  • نگهداری و نظارت بر سرورهای آموزش(وب و دیتا)
  • انجام هماهنگی با مدیریت فناوری اطلاعات برای باز و بسته شدن ریموت سرور جهت اتصال کارشناسان شرکت سما و بروزرسانی نرم افزارها و یا حل نمودن مشکلات سیستم ها
  • تهیه نسخه­های پشتیبان از اطلاعات سیستم­های آموزش(هم­آوا ، مالی هم­آوا ، حق­التدریس، سبا، و . . )

رئیس اداره: آقای سیدجمال میرقاسمی               

 بخش وب سایت حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

1-طراحی و ایجاد صفحات و سایت­های جدید با هماهنگی مدیریت فناوری اطلاعات

2-بروزرسانی و درج محتوی در صفحات داخلی بخش های مختلف وب سایت حوزه معاونت آموزشی

3-انجام هماهنگی با مدیریت فناوری اطلاعات برای بروزرسانی سایت فرایند حوزه معاونت آموزشی و درج آیین نامه­ها و رویه­های آموزشی در آن

4-تهیه و درج اطلاعیه ها و اخبار مرتبط با فعالیت های حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی(اطلاعیه ثبت نام، انتخاب واحد، فراخوان ها و . . . )

رئیس اداره: آقای سیدجمال میرقاسمی               

 مرکز پشتیبان سیستم­های آموزشی

1-پاسخگویی به سوالات و مشکلات اساتید، دانشجویان، و کاربران سیستم­های نرم افزاری راه اندازی شده که جنبه عمومی دارند(مشکلات عمومی ورود به سیستم­های وب دانشجویان، اساتید، ثبت نام ورودی های جدید، انتخاب واحد).

2-دریافت مسائل و مشکلاتی که جنبه تخصصی دارند و ارجاع آن به بخش تخصصی مربوطه جهت بررسی و رفع مشکل

رئیس اداره: آقای سیدجمال میرقاسمی               

کارشناس: آقای امیر امامی

بخش تحلیل و توسعه سیستم­های آموزشی

1-تجزیه و تحلیل فرایندهای آموزشی موجود

2-اصلاح رویه­ها و فرایندهای آموزشی موجود با استقرار و توسعه سیستم­های آموزشی جدید(سیستم مدیریت درخواست­های دانشجویی، سیستم پروپوزال­ها و پایان­نامه­های دانشجویی، سیستم حضور غیاب اساتید و دانشجویان(برنامه موبایل استاد)، سیستم پیامک­های دانشجویی)

رئیس اداره: آقای سیدجمال میرقاسمی               

سامانه یادگیری الکترونیکی و کلاس مجازی

  1. بررسی، مطالعه، امکان‌سنجی و نیازسنجی ارائه خدمات آموزش‌های الکترونیکی بر اساس ضوابط و آیین‌نامه‌های آموزشی و استانداردهای موجود متناسب با اهداف و راهبردهای دانشگاه
  2. تهیه و تنظیم آیین‌نامه‌های آموزش‌های الکترونیکی و نظارت بر اجرای آن
  3. تهیه تقویم آموزشی سالیانه آموزش‌های الکترونیکی
  4. ارائه دروس رسمی ارائه شده در دانشگاه به شیوه الکترونیکی در چارچوب سرفصل مصوب و مطابق مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  5. ارزیابی و تعیین اثربخشی دوره‌های آموزشی بر اساس شاخص‌های تعیین شده به منظور تعیین نقاط ضعف و قوت و بهبود عملکرد فرآیند آموزش
  6. نظارت بر آزمون‌های دوره‌های الکترونیکی و ارزیابی کیفیت تدریس استادان
  7. تعامل و هماهنگی با مسئولین و بخشهای مختلف دانشگاه
  8. مدیریت، نظارت و کنترل حسن اجرای فعالیت‌های آموزش‌های الکترونیکی
  9. نصب، راه اندازی و راهبری سامانه آموزش الکترونیکی در دانشگاه
  10. تبدیل و انتقال اطلاعات دانشجویان، اساتید، و دروس در هر نیمسال تحصیلی از سیستم آموزش دانشگاه به سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه
  11. تعریف و مدیریت کاربران و تعیین سطوح دسترسی کاربران
  12. پشتیبانی نرم افزاری از سامانه آموزش الکترونیکی در ارتباط با شرکت ارائه دهنده در قالب گزارش خطاهای سیستمی و پیگیری رفع آن
  13. ارائه راه کارهای مناسب نرم افزاری برای پیاده سازی فرایندهای آموزشی شامل تعریف و ارائه دروس به صورت آفلاین در قالب سامانه آموزش الکترونیکی و برگزاری کلاس های مجازی، ، ارائه تمرین، برگزاری آزمون های آنلاین و . . .
  14. تهیه و ارائه گزارشات آماری و سیستمی
  15. نظارت بر اجرای صحیح فرایند های آموزشی تعریف شده در سامانه آموزش الکترونیکی
  16. نظارت و پایش مستمر عملکرد سرورهای آموزش الکترونیکی و کلاس مجازی دانشگاه به منظور ایجاد پایداری در ارائه سرویس مناسب و جلوگیری از قطعی و یا اختلال در عملکرد سرورها
  17. دسترسی ارتباط لازم به شرکت های طرف قرارداد جهت دسترسی به سرورها
  18. ایجاد و حفظ امنیت لازم برای تمامی سرویسهای سطح شبکه و دسترسی ها به داده ها و منابع مختلف سرورهای آموزش الکترونیکی و کلاس مجازی
  19. تجزیه و تحلیل داده های ورودی و خروجی سرورها و همچنین نظارت و کنترل فضای دیسک های موجود و ظرفیت هر سرور به منظور دستیابی به سرعت مطلوب در بهره برداری از سامانه های آموزش الکترونیکی و کلاس مجازی
  20. پاسخگویی و ارائه آموزش و راهنمایی به کاربران(اساتید و دانشجویان) در استفاده و به کارگیری قابلیت ها و امکانات سامانه های یادگیری الکترونیکی به صورت آفلاین و آنلاین به علاوه دریافت گزارش خطاهای احتمالی سیستم.

کارشناس: آقای امیر امامی

  

ردیف

نام نام خانوادگی

شماره تماس

ایمیل

سمت

1

آقای سیدجمال میرقاسمی

04432755287 داخلی 121

j.mirghasemi@urmia.ac.ir

رئیس اداره

2

آقای امیر امامی

4-04432752741 داخلی 3210

a.emami@urmia.ac.ir

کارشناس

3

آقای حمید محمدی

04432755287 داخلی 124

Ha.mohammadi@urmia.ac.ir

کارشناس

4

آقای سالار محمدزاده

04432755287 داخلی 122

 

کارشناس

5

خانم ناهیده رحمانی

04432755287 داخلی 116

 

کارشناس

 

رئیس اداره توسعه و پشتیبانی سیستم‌های ‌آموزشی
سید جمال میرقاسمی
121

اطلاعیه های واحد

لینکهای مفید